SÅ HÄR BYTER DU
SLAGFJÄDRAR TILL
TRAPPER 90



Finns det någon fälla i världen som i princip håller ett helt jägarliv? Finns det någon slagfälla i världen där du på ett enkelt sätt kan byta ut slagfjädrarna för att förlänga dennes användbarhet? Finns det någon fälla för mink och mård som dessutom i kombination är helt rostfri? Jag kan påstå på fullaste allvar att det nog kanske bara är två stycken som håller måtten; IHJÄL-fällorna och Trapper 90.
 



Här kommer en liten bildserie som ska visa dig på det lättsammaste sättet för en vanlig genomsnittsfångstman, att utan specialverktyg kunna byta primärt slagfjädrarna på din Trapper 90 slagmekanism. Här byts även skruv, bult och muttrar. Tillsammans med trampplattan.
 



Har du tur så lossnar låsmuttern på ett enkelt sätt med ringnyckeln och skruvdragaren. Dessa delar är endast rostskyddade, inte rostfria. Och efter en tioårsperiod av tjänstgöring, så kan de sitta fast...
 



Den här gången satt de lite för hårt. Lyft då upp slagbygeln från trampplattan och säkra den med en klots.
 



I normala fall brukar låsmuttern ge vika för en Knipex, tillsammans med samma ringnyckel...
 



Idag var ingen normal dag. Så har du riktigt otur så kan den här behövas...
 



Och har du ännu mera otur så kan det krävas en effektbild till... men det kanske bara gäller var tionde slagmekanism.
 



Till slut fick jag bort bulten och muttern. Har man en regelrätt kapskiva kan det gå ännu bättre... Nu tar du loss trampplattan, och har du en äldre modell med en av plåt så åker den också så klart.
 



Skruven som håller gillerpinnen brukar vara betydligt lättare att få loss. Men observera att den här behöver givetvis inte bytas, om det inte är något fel på den. Jag gör oftast det, när jag liks demonterar fällan.
 



Du behöver förslagsvis en spännrem av någon sort, helst en av trappertyp...
 



Spännremmen som Arno har tillverkat formas som en ögla och träs över fjäderbenets ände.
 



Detta moment kräver för övrigt att ett skruvstäd används, annars blir det svårt. Remmen ska ha fjäderbenet på sjuttiofemprocent av dennes bredd - det är viktigt.
 



Nu drar du pianotråden åt sidan, så att den tillåts passera innerbygeln.
 



Fjäderbenets släpps nu försiktigt tillbaka mellan de två innerbyglarna.
 



En bild från sidan kan vara på sin plats.
 



Släpp fjädern tillbaka till sitt bottenläge mot slagfällans bakersta stativdel. Är fällan kanske kring 20 år gammal, så är det inte mycket kraft kvar i detta skede...
 



En sliten gammal stjärnmejsel eller ett annat drivdorn av något slag kan vara lämpligt.
 



Fjäderaxeln pressas nu rätt enkelt ut ur sitt läge, ibland kan mejsel eller drivdorn behöva en lätt knuff.
 



Ta bort den första fjädern och fortsätt med att styra ut, samtidigt som du drar ut axeln ur sidoplåten.
 



Här lossnar även den andra, högra fjädern.
 



I denna länk kommer du direkt till räddningen i nöden, ett nytt par slagfjädrar med full styrka.

*
Slagfjädrar

 



Jag sätter dit en ny fyra med låsmutter, det ser bättre ut - och kostar inte heller mycket.
 



Den nya fjädern som kom med en fasansfullt snabb leveranstid sätts på plats.
 



De första fällorna som du byter på kan vara lite trixiga...
 



Dra och pressa fjädern hårt ner mot stativlänken och ta hjälp av hammaren.
 



När jag monterar de yrkesmässigt så har jag ett speciellt verktyg, en förspännare som jag kan kalla den. Nu visar jag utan den, eftersom att ingen vanlig människa har en sådan. Här måste du ta i av all den kräm du har i armen!
 



Här blir det en svår balansgång mellan hur långt du ska knacka axeln och innan du sätter dit trampplattans hävarm. Fjäderbenets korta ände kan ha en tendens att sprätta bort från stativlänken, då måste du knacka in fjäderaxeln mera. Men inte så långt att du inte får dit hävarmen.
 



Då ska fjäderaxeln passas in i först två olika hål, vilket till en början kan vara väldigt svårt. Det tredje hålet i hävarmen kommer av sig självt. Glöm inte att gillerpinnen ska vara i hålet där slagbygeln kommer upp!
 



Den vänstra fjädern är inga problem i jämförelse. Tvinga även dit den med lite kraft...
 



Och knacka med hammaren så att fjäderaxeln åker in mot slagbygelns ena ben.
 



Se till så att axeln kommer in i hålet i slagbygeln, innan den fortsätter in i sidoplåten.
 



Glöm inte bort att slagbygeln bara ska sitta på ett sätt, med innerbyglarna ner mot trampplattan!
 



Slagfällan ska nu åter sitta ordentligt fast i skruvstädet.
 



Proceduren görs nu om med spännremmen, fast i omvänd ordning...
 



Tryck fjäderbenen mot slagbygelns långsidor.
 



Nu jäklar ska du få se att du får ta i mera för att lyfta upp slagbygeln än innan! Säkra med klotsen eller biten av rundstaven.
 



De äldsta modellerna hade en trampplatta av stål, men en tunnare av plyfa. Sätt tillbaka de båda.
 



Om det inte är något större fel på trampplattan så brukar jag använda samma, men du ska vända på den - då blir den som ny!
 



Parera dit bulten, brickan och låsmuttern.
 



Släpp sedan ner slagbygeln när de ska dras, det är enklare.
 



Justera in trampplattan eller trampplattorna så att de är i längdriktning och vinkelrätt mot fällan.
 



På den äldre modellen ska de ju följa varandra...
 



Dra åt med full kraft, det går inte att ta i för mycket.
 



På hälften av en kafferast är en av världens bästa mink och mårdfällor åter klar för ett nytt decennium av rovdjursdecimering! Maria stod för den detaljrika bildserien.

www.bildbankennatur.se
 



Denna länk här nedan erbjuder en komplett renoveringssats för din Trapper 90 slagfälla.

* Renoveringssats




TRAPPERN
Christian Nilsson
Solliden 35, 912 92 Vilhelmina
070-235 10 17

BG:
5527-8832

christian.trappern.nilsson@hotmail.com


www.trappern.se